Dominion Tour

logo Hra roku

Otázky a odpovědi

Zde je malá sbírka často kladených otázek ohledně Dominionu a odpovědí na ně. Pokud máte nějakou další otázku, na kterou byste rádi znali odpověď, neváhejte a napište nám. Pokud umíte anglicky a náš skromný FAQ vám nestačil, zde je daleko podrobnější.

Obecné otázky k pravidlům

  • Otázka: Můžu mít na konci hry záporné body?

Odpověď: Ano.
Máte tolik bodů kolik je součet bodů na vašich vítězných kartách mínus kletby, tedy pokud máte na konci například 5 kleteb a 3 statky, váš výsledný počet bodů je -2.

Karty

  • Otázka: Jak funguje trůnní sál, který zahraju na trůnní sál?

Odpověď: Můžete zahrát postupně dvě karty z ruky a každá z nich se vyhodnotí dvakrát. Když zahrajete na druhý trůnní sál pouze jednu kartu, tak se tato karta vyhodnotí pouze dvakrát, ne čtyřikrát.
FAQ_Trnn_sl__trnn_sl.jpg

  • Otázka: Co se stane, když zahraju hostinu na trůnní sál?

Odpověď: Hostina se přesune na Smetiště. Vy si můžete vzít dvě karty v ceně až 5.

hostina.jpgVysvětlení: Obecně - pokud v Dominionu nějaký příkaz na kartě nejde provést, přeskočí se a vyhodnocuje se zbytek textu karty. Většinou na tom příliš nezáleží, ale v kombinaci s Trůnním sálem to může být důležité. Trůnní sál z Hostiny udělá kartu, na které je napsáno:
„Zahoďte tuto kartu na smetiště. Vezměte si kartu o hodnotě nejvýše 5. Zahoďte tuto kartu na smetiště. Vezměte si kartu o hodnotě nejvýše 5.“

vyhodnocuje se tedy takto:

    1. Zahoďte tuto kartu na smetiště. – Příkaz provedete: kartu Hostiny dáte na smetiště. Ve vykonávání dalších příkazů se nicméně pokračuje dál.
    2. Vezměte si kartu o hodnotě nejvýše 5. – Příkaz provedete: vezmete si kartu o hodnotě max 5.
    3. Zahoďte tuto kartu na smetiště. – Příkaz nelze provést, jelikož kartu už nemáte. Ve vykonávání dalších příkazů se nicméně pokračuje dál.
    4. Vezměte si kartu o hodnotě nejvýše 5. – Příkaz provedete: vezmete si kartu o hodnotě max 5.
  • Otázka: Kolik bonusových mincí dostanu při odhození karty Důlní osada, zahrané na Trůnní sál?

Odpověď: Stručně: +2 mince.
Vysvětlení: Zdánlivě jde o stejnou situaci jako u Hostiny, ale není tomu tak. Zatímco na Hostině jsou dva nezávislé příkazy, tady je přímo nasáno, Jestliže X pak Y. Trůnní sál z Hostiny udělá kartu, na níž je napsáno: „+1 karta, +2 akce". Můžeš tuto kartu zahodit na smetiště. Jestliže to uděláš, +2 mince. +1 karta, +2 akce. Můžeš tuto kartu zahodit na smetiště. Jestliže to uděláš, +2 mince.“ Vyhodnocuje se tedy takto:

    1. +1 karta. –  Ihned si lízni 1 kartu.
    2. +2 akce. – Limit počtu akcí na tah se zvýší o dva.
    3. Můžete tuto kartu zahodit na smetiště. Jestliže to uděláte, +2 mince. – Kartu teď můžete zahodit na smetiště a dostat +2, ať už to provedete či pokračujete ve vyhodnocování dalších příkazů.
    4. +1 karta. –  Ihned si lízni 1 kartu.
    5. +2 akce. –  Limit počtu akcí na tah se zvýší o dva.
    6. Můžete tuto kartu zahodit na smetiště. Jestliže to uděláte, +2 mince. - Pokud jste kartu zničili v příkazu 3, teď to už znovu provést nelze, jinak ano.
  • Otázka: Zahrál jsem dvě karty Trůnních sálů a díky nim nejdříve dvakrát provedl efekt karty Loděnice (“oranžová” karta) a pak dvakrát efekt karty Objevitel (nejde o kartu s trvalým efektem). Které z těchto karet zůstanou ležet po úklidu na stole? Jakou výhodu získám na začátku svého dalšího tahu?

Odpověď: Obecně platí, že pokud je během jednoho tahu hráno více Trůnních sálů a s jejich pomocí nějaké karty s trvalým efektem, zůstávají ve fázi úklidu na stole všechny Trůnní sály, které přímo ovlivnily nějaké karty s trvalým efektem zahrané v právě skončeném tahu, plus samozřejmě všechny karty s trvalým efektem zahrané v právě skončeném tahu. Trůnní sály, které byly použity pro “zdvojení” karet, které nemají trvalý efekt, včetně Trůnních sálů, jsou odloženy na odkládací balíček.
Situace popsaná v otázce by se tedy vyřešila tak, že během úklidu by na stole zbyl jeden Trůnní sál (ten, který byl zahraný jako druhý v pořadí, protože přímo ovlivnil Loděnici) a Loděnice. První Trůnní sál byl použit na zdvojení efektu druhého Trůnního sálu, což není karta s trvalým efektem, proto na stole nezůstane. Na začátku dalšího tahu hráč získá +4 karty a +2 nákupy, tedy zdvojený efekt karty Loděnice.

  • Otázka: Musím si na Žalářníka vzít Kletbu, když mám méně než dvě karty na ruce? Respektive musím zahodit karty, pokud už nejsou žádné Kletby?

Odpověď: Nemusíte. Nejprve si vybíráte, co se stane nezávisle na tom, kolik je ještě Kleteb nebo kolik máte karet na ruce a až poté se vybraná možnost vyhodnotí.

Například pokud už nejsou ve hře žádné Kletby, můžete si vybrat, že si vezmete Kletbu a nic se nestane.

  • Otázka: Můžu zahrát Tajemnou komnatu, když někdo zahraje Služebníka pro +2 mince?

Odpověď: Ano.
Obecně reakční karty (modré) se hrají hned, jak někdo zahraje útok, ještě předtím než se karta útoku vyhodnotí, v našem případě než si hráč vybere, jak mu Služebník poslouží.

  • Otázka: Při vyhodnocování knihovny/dobrodruha jsem dolízal balíček, co se stane?

Odpověď: Pokud máte ještě nějaké karty na odhazovacím balíčku, tak ho zamícháte a dáte na místo dobíracího balíčku a pokračujete. Karty, které jste předtím prošli a dali stranou tam, ale nemícháte. Až dolízáte do 7 karet, respektive najdete dvě karty peněz, vezmete všechny karty, co jste dali stranou a položíte je na odhazovací balíček.

  • Otázka: Když zahraju Most na Trůnní sál, je všechno levnější o 2?

Odpověď: Ano.
Efekt Mostu je kumulativní.

  • Otázka: Zahrál jsem Trůnní sál a dvakrát provedl efekt karty Obchodní loď (“oranžová” karta s efektem přetrvávajícím do dalšího kola), díky čemuž získávám +4 (imaginární) peníze k nákupu. Bude Trůnní sál ve fázi úklidu umístěn na můj odkládací balíček, nebo zůstane ležet na stole spolu s Obchodní lodí? Jakou výhodu získám na začátku svého dalšího tahu?

Odpověď: Trůnní sál zůstane ležet na stole spolu s Obchodní lodí a na začátku Vašeho dalšího tahu získáte opět zdvojenou výhodu, tedy +4 peníze k nákupu. Během následujícího úklidu budou obě umístěny na Váš odkládací balíček. Toto platí obecně pro jakoukoli kartu s přetrvávajícím efektem.

Situace je trošku složitější pokud bych zahrál Trůnní sál, na něj Trůnní sál a na jeho zduplikovaný efekt obchodní loď a jakoukoli jinou kartu. Viz. otázka výše.

  • Otázka: Zlevňuje Most i karty protihráčů?

Odpověď: Ano.
Po dobu vašeho tahu zlevňuje most všechny karty ve hře.

Tedy například můžete zahrát dva Mosty a pak Podvodníka a pokud například zničíte soupeřovi Statek, můžete mu místo něj dát Kletbu, jelikož po tento tah díky Mostům stojí obě karty 0.

Pokud jste během svého tahu již zahráli 2 Mosty, právě hrajete Pašeráky a Váš soupeř po pravé ruce ve svém posledním tahu koupil (nebo jinak získal) Provincii, můžete si díky Pašerákům také vzít Provincii, protože její hodnota je v tuto chvíli 6.

Pokud jste ve svém tahu zahráli jeden Most a právě hrajete Sabotéra, je potřeba si uvědomit, že všechny karty, které soupeři otáčejí, mají také hodnotu o 1 nižší (ne však nižší než 0), a tudíž Sabotér nebude likvidovat například Stříbrňáky, jejichž hodnota je v tu chvíli 2.

  • Otázka: Zůstanou mi vyložené karty peněz na Černý trh, když poté zahraju Taktika?

Odpověď: Ano.
Karty peněz můžete dopředu vyložit při zahrání Černého trhu a použít je až při nákupní fázi.

  • Otázka: Soupeř po mé pravé ruce ve svém právě skončeném tahu díky Zloději “ukradl” jeden Zlaťák. Ve svém tahu hraji kartu Pašeráci. Mohu si díky tomu také vzít Zlaťák?

Odpověď: Ano. Karta Pašeráků umožňuje hráči vzít si kartu, kterou soupeř po jeho pravé ruce získal ve svém posledním tahu. K tomu mohlo dojít mnoha způsoby – například nákupem, pomocí karet Dílna, Hostina, ale také Důl, Přestavba, Pokrok, dokonce Pašeráci nebo i Zloděj (a mnoha dalšími). Na kartě Zloděj se totiž výslovně píše, že hráč může získatjednu z odkrytých karet peněz od každého protihráče.

  • Otázka: Soupeř hraje útočnou kartu a já mám na ruce Tajemnou komnatu. Ukážu ji, vezmu si dvě karty z dobíracího balíčku a dvě tam vrátím. Jedna z dobraných karet byl Hradní příkop. Pokud jej nedám zpět na dobírací balíček, mohu jej ukázat? Budu proti útoku chráněný?

Odpověď: Ano, karty reakcí je možné ukazovat jednu po druhé. Přesně se postupuje tak, že ukážete první, kompletně vyhodnotíte její efekt, pak můžete ukázat další, atd., počet není nijak omezen.

  • Otázka: Můžu zahrát kartu Mapa pokladů pokud mám jen jednu na ruce?

Odpověď: Ano, mapa pokladů se odhodí na smetiště, ale žádný další příkaz z karty se už neprovede.

  • Otázka: Co se stane, pokud se z jakéhokoliv důvodu neprovede efekt nějaké oranžové karty (např. nemám a tudíž neodhodím žádné karty při zahrání karty Taktik)?

Odpověď: Tato karta se ve fázi úklidu umístí na odkládací balíček, nezůstává tedy na stole a nedává hráči žádnou výhodu na začátku nebo v průběhu jeho dalšího tahu. Pokud tato karta byla zahrána prostřednictvím Trůnního sálu, ani tento Trůnní sál nezůstává na stole. Je ale potřeba dát pozor na to, že pokud se efekt karty provede alespoň částečně, karta na stole zůstává.

Chyby ve znění karet

Taktik
Hráč zahodí všechny zbylé karty na ruce a pokud takto zahodil aspoň jednu kartu, pak má v příštím kole +5 karet, +1 nákup a +1 akci.

Tedy pokud se mu nic zlého nepřihodí, hraje příští kolo s 10 kartami.

Správce
Vyber jeden pokyn:
+2karty; nebo +2 penízky; nebo zahoď 2 karty z ruky na smetiště.

V českém překladu chybí u posledního pokynu "na smetiště".

Stoupenci
+2 karty
Vezmi si Statek.
Všichni ostatní hráči dostanou Kletbu a zahodí na 3 karty.

V českém překladu chybí efekt rozdání Kleteb.

Velvyslanec
Hráč ukáže kartu z ruky a vrátí až dvě kopie této karty z ruky do zásob.
Všichni ostatní si kopii této karty vezmou ze zásob.

Hráč tedy vrací 0-2 karty, může si tedy ukázanou kartu nechat.